Inzicht in het gedrag van je cursisten

Course Management

Heeft iemand een informatiebrochure van een training aangevraagd? Nodig hem of haar via een persoonlijke mail uit voor een adviesgesprek. Is het certificaat van je cursist verlopen? Genereer daarvoor een automatisch bericht met een overzicht van de herhalingscursussen die je aanbiedt. Door processen te automatiseren krijg je meer inzicht in het gedrag van je (potentiële) cursist, zorg je voor een aanbod op maat en meer leads.

hero pattern

Het bijhouden van het gedrag van je (potentiële) cursisten helpt onderwijsinstellingen om gerichter en persoonlijker te communiceren. Vanaf het moment dat iemand interesse toont tot de daadwerkelijke aanmelding: door inzicht te verkrijgen in hun interacties en voorkeuren kun je als onderwijsinstelling inspelen op specifieke behoeften en verwachtingen. Hiermee verhoog je niet alleen de kans op conversie, maar ook de klanttevredenheid.

Aanbod op maat

Een aanbod op maat is hierbij essentieel. Want door het gedrag van cursisten te analyseren, kun je gepersonaliseerde leertrajecten aanbieden die aansluiten bij hun individuele interesses en professionele doelen. Helemaal nu het onderwijs steeds flexibeler wordt en een ‘leven lang leren’ steeds meer wordt omarmt is het belangrijk om hierop in te spelen.

Touchpoints en de customer journey

Een essentieel onderdeel in het begrijpen van het gedrag van je cursisten is het concept van touchpoints en customer journey denken. Dit houdt in dat je de verschillende momenten identificeert waarop een cursist in contact komt met je opleidingsinstituut en vervolgens de reis die ze afleggen om zich aan te melden voor een training of cursus in kaart brengt.

Stel je voor dat een potentiële cursist je website bezoekt en interesse toont in een cursus door een offerte aan te vragen. Na het verkrijgen van een offerteaanvraag begint de cursist aan zijn of haar customer journey. Gedurende deze reis zullen ze verschillende touchpoints tegenkomen, zoals e-mails, adviesgesprekken of persoonlijke ontmoetingen. Al deze touchpoints bieden een kans om de relatie met de cursist te versterken en hen door de sales funnel te begeleiden.

  • Course Management

    Met Course Management in Dynamics 365 houd je alle informatie over je cursisten overzichtelijk op één plek. Dit maakt je werk efficiënter en neemt een groot deel van je administratieve taken uit handen. Benieuwd hoe dit werkt en welke voordelen Dynamics nog meer biedt?

Identificeren en automatiseren

Het handmatig beheren van al deze interacties is niet alleen enorm tijdrovend, maar brengt ook risico’s met zich mee dat er fouten insluipen. Het scheelt je enorm veel werk als alle contactmomenten tussen de (potentiële) student en onderwijsinstelling automatisch worden vastgelegd. Op deze manier kun je de customer journey makkelijker in kaart brengen én hierop anticiperen en reageren. Microsoft Dynamics biedt hiervoor een oplossing: door taken en processen te identificeren en te automatiseren. Zo kun je in het systeem instellen dat de cursist een week na de offerteaanvraag een automatische e-mail ontvangt met meer informatie. Ook kun je via Dynamics automatische gepersonaliseerde follow-up berichten naar een cursist sturen zodra hij of zij een training heeft afgerond om zich nog verder te ontwikkelen.

Processen optimaliseren

BEND CRM is dé partner voor onderwijsinstellingen die willen profiteren van geavanceerde CRM-oplossingen zoals Microsoft Dynamics. We hebben recent een inspirerende klantcase video ontwikkeld waarin we laten zien hoe we samen met onze klanten de educatieve ervaring hebben getransformeerd. Benieuwd naar wat BEND CRM voor jouw instituut kan betekenen? Bekijk onze video en ontdek hoe we je kunnen helpen bij het optimaliseren van je processen en het verbeteren van de interactie met je cursisten.
Bert Doedens
Directeur
bert@bendcrm.nl
06-50932373
Ontdek de mogelijkheden
Neem contact op

Heeft deze blog je geïnspireerd? Wij helpen je graag verder om de mogelijkheden te verkennen! Neem contact met ons op en ontdek hoe je als opleider je cursusbeheer eenvoudiger kunt maken.