De open dag is hét moment in het jaar waar je als onderwijsinstelling je visitekaartje afgeeft. En natuurlijk draait het die dag vooral om het werven van studenten. Om zo veel mogelijk inschrijvingen te verzamelen, is het belangrijk dat je open dag uitstekend georganiseerd is. In dit artikel deel ik mijn inzichten op dit gebied, en geef ik tips hoe je met CRM van je open dag écht een groot succes maakt.
Vaak is een open dag een groot evenement en gaat het om het grote plaatje: je laat in algemene zin iets zien over je onderwijsinstelling en welke opleidingen er allemaal zijn. Potentiële studenten zijn dus meestal nog in de oriënterende fase en bezoeken misschien wel open dagen van meerdere instellingen, waarbij ze ook naar meerdere opleidingen kijken.
Omdat het zo’n groot en belangrijk evenement is, zit de druk er vaak vol op. Iedereen is in rep en roer om er iets moois van te maken!
Wij geloven sterk in het belang van een effectief crm-systeem dat zich richt op de gehele studenten levenscyclus. Of je nu een onderwijsinstelling bent die studenten wil werven, een bedrijf die stagiaires nodig heeft of een organisatie die alumni wil betrekken, ons crm-systeem biedt de oplossing die je nodig hebt. Bekijk hieronder wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen.
Ten eerste helpt het om het inschrijven makkelijk te maken. Met een goede CRM-tool als basis kun je online formulieren presenteren op je website die het inschrijven voor de open dag en specifieke sessies vereenvoudigen. De gegevens worden direct vastgelegd in de CRM-tool.
Deze data kun je op allerlei manieren gebruiken. Bijvoorbeeld door je marketinginspanningen nauwkeuriger te maken: zie je dat de inschrijvingen vanuit een bepaalde regio achterblijven, dan kun je daar bijvoorbeeld extra zichtbaarheid creëren met posters in bushokjes of advertenties in lokale media. Onderwijsinstellingen als Zadkine, Firda en de Hogeschool Rotterdam hebben dit bijvoorbeeld succesvol toegepast.
Deze data is ontzettend waardevol: je weet niet alleen wie iemand is, maar ook waar hij vandaan komt en wat zijn interesses zijn. Deze data kun je gebruiken voor marketingdoeleinden, of je zet het af tegen andere data die je in het CRM-systeem kunt verzamelen, om daar vervolgens weer wat van te kunnen leren.
Bovendien sla je twee vliegen in een klap: je hebt niet alleen een centraal systeem waar alle relevante data bij elkaar staat, maar je helpt potentiële studenten, vrijwilligers, docenten en anderen ook door praktisch alle drempels rondom aanmeldingen weg te nemen. En van een win-win-situatie is nog nooit iemand slechter geworden, volgens mij!
Meer weten over het digitaliseren van je Student Life Cycle? Wij helpen je graag verder om de mogelijkheden te verkennen! Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden.