BLOG

Van inschrijving tot eerste studiedag:

Hoe hou je je nieuwe student warm?


Een nieuwe student of cursist is het startsein voor een intensieve samenwerking. Daarom is het belangrijk dat je zorgt voor een vliegende start, door de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden. Doe je dat niet, dan kun je een potentiële student uit het oog verliezen. In dit artikel lees je hoe je elke student of cursist tussen inschrijving en eerste studiedag van de juiste informatie voorziet.

Tussen wal en schip


Om studiekiezers te overtuigen voor jouw onderwijsinstelling te kiezen, zet je waarschijnlijk verschillende marketingtools in. De website is daarin natuurlijk belangrijk, net als open dagen, brochures en adviesgesprekken. Vaak zijn relevante gegevens verspreid over verschillende tools, waardoor er weinig grip is op de processen en de voortgang. Hierdoor is de kans groot dat minder studiekiezers zich aanmelden voor een van jouw opleidingen dan je had gehoopt.

Maar ook bij de studiekiezers die zich aanmelden gebeurt er iets vreemds: hun gegevens worden vastgelegd in je SIS, maar vaak verdwijnen ze daarmee ook uit je marketingtools. En dat is vreemd, want een aanmelder is nog geen student. Iemand kan zich natuurlijk prima aanmelden voor verschillende opleidingen bij verschillende instellingen. Om de aanmelder uiteindelijk over de streep te trekken, zul je echt nog wat moeten doen.

Twee vliegen in een klap


Met een CRM-oplossing als Microsoft Dynamics los je beide problemen op. Ten eerste zorg je ervoor dat je een allesomvattend platform hebt voor je marketing. Er is een 360 graden klantbeeld van alle studiekiezers die hun gegevens bij je hebben achtergelaten, dus je kunt bijvoorbeeld goed zien wie er op een open dag is geweest en wie welke brochure heeft gedownload. Je krijgt grip op je marketing, kunt nauwkeuriger communiceren en hebt meer inzicht in wat de waarde van je inspanningen is.

Maar hoe lost dit het probleem op van de aanmelder die ‘kwijtraakt’? Simpel: door een geavanceerde koppeling tussen je SIS en Dynamics, via de door ons ontwikkelde Education Manager.

Touchpoints in kaart brengen


Dat begint door de zogenaamde touchpoints in kaart te brengen. Touchpoints zijn logische momenten waarop je met een aanmelder contact hebt of zou moeten hebben. Een touchpoint kan bijvoorbeeld zijn dat je informatie over een loting of toelating deelt. Of als je, dankzij de koppeling tussen SIS en Dynamics, een signaaltje krijgt dat een aanmelder zich nog steeds heeft ingeschreven, kun je aanbieden om een adviesgesprek in te plannen.

Persoonlijke communicatie


Waar je zonder Dynamics en de SIS-koppeling misschien het gevoel had met hagel te schieten, kun je nu met gerichte, persoonlijke communicatie meer aanmelders converteren tot inschrijvers. En dankzij de moderne software is dat echt geen monnikenwerk: veel repeterend werk kan geautomatiseerd worden waardoor medewerkers zich kunnen richten op werk waarmee ze het verschil maken.

Van blijvende toegevoegde waarde


Naast dat deze oplossing je in de Student Life Cycle helpt in de stap tussen aanmelder en inschrijver, is het ook de perfecte manier om alle communicatie rondom stages te stroomlijnen, en om contact te houden met alumni. En dat is weer een mooie springplank om je volwassenonderwijs en cursusaanbod aan de man te brengen. Zo blijft een investering in Microsoft Dynamics zich dus in alle stappen van de Student Life Cycle terugbetalen.

Meer weten?


Heeft deze blog je aan het denken gezet? Dan ben je bij ons aan het goede adres om de mogelijkheden te verkennen. Neem contact op of lees nog even rustig verder hoe je als opleider aanwezig kunt zijn in de gehele Student Life Cycle