BLOG

Inzicht in het gedrag van je cursisten


Heeft iemand een informatiebrochure van een training aangevraagd? Nodig hem of haar via een persoonlijke mail uit voor een adviesgesprek. Is het certificaat van je cursist verlopen? Genereer daarvoor een automatisch bericht met een overzicht van de herhalingscursussen die je aanbiedt. Door processen te automatiseren krijg je meer inzicht in het gedrag van je (potentiële) cursist, zorg je voor een aanbod op maat en meer leads.


Het bijhouden van het gedrag van je (potentiële) cursisten helpt onderwijsinstellingen om gerichter en persoonlijker te communiceren. Vanaf het moment dat iemand interesse toont tot de daadwerkelijke aanmelding: door inzicht te verkrijgen in hun interacties en voorkeuren kun je als onderwijsinstelling inspelen op specifieke behoeften en verwachtingen. Hiermee verhoog je niet alleen de kans op conversie, maar ook de klanttevredenheid.

Aanbod op maat


Een aanbod op maat is hierbij essentieel. Want door het gedrag van cursisten te analyseren, kun je gepersonaliseerde leertrajecten aanbieden die aansluiten bij hun individuele interesses en professionele doelen. Helemaal nu het onderwijs steeds flexibeler wordt en een ‘leven lang leren’ steeds meer wordt omarmt is het belangrijk om hierop in te spelen. 

Touchpoints en de customer journey


Een essentieel onderdeel in het begrijpen van het gedrag van je cursisten is het concept van touchpoints en customer journey denken. Dit houdt in dat je de verschillende momenten identificeert waarop een cursist in contact komt met je opleidingsinstituut en vervolgens de reis die ze afleggen om zich aan te melden voor een training of cursus in kaart brengt.

Stel je voor dat een potentiële cursist je website bezoekt en interesse toont in een cursus door een offerte aan te vragen. Na het verkrijgen van een offerteaanvraag begint de cursist aan zijn of haar customer journey. Gedurende deze reis zullen ze verschillende touchpoints tegenkomen, zoals e-mails, adviesgesprekken of persoonlijke ontmoetingen. Al deze touchpoints bieden een kans om de relatie met de cursist te versterken en hen door de sales funnel te begeleiden.

Identificeren en automatiseren


Het handmatig beheren van al deze interacties is niet alleen enorm tijdrovend, maar brengt ook risico’s met zich mee dat er fouten insluipen. Het scheelt je enorm veel werk als alle contactmomenten tussen de (potentiële) student en onderwijsinstelling automatisch worden vastgelegd. Op deze manier kun je de customer journey makkelijker in kaart brengen én hierop anticiperen en reageren. Microsoft Dynamics biedt hiervoor een oplossing[MB1] : door taken en processen te identificeren en te automatiseren. Zo kun je in het systeem instellen dat de cursist een week na de offerteaanvraag een automatische e-mail ontvangt met meer informatie. Ook kun je via Dynamics automatische gepersonaliseerde follow-up berichten naar een cursist sturen zodra hij of zij een training heeft afgerond om zich nog verder te ontwikkelen.

Course Management


Met de course management van Dynamics zorg je ervoor dat alle informatie over je cursist op één plek bewaard wordt. Hierdoor kun je efficiënter werken en neemt het een groot deel van de administratie over. Hoe dat precies werkt en welke voordelen Dynamics voor jou nog meer heeft leggen we uit op deze pagina

Processen optimaliseren


BEND CRM is dé partner voor onderwijsinstellingen die willen profiteren van geavanceerde CRM-oplossingen zoals Microsoft Dynamics. We hebben recent een inspirerende klantcase video ontwikkeld waarin we laten zien hoe we samen met onze klanten de educatieve ervaring hebben getransformeerd. Benieuwd naar wat BEND CRM voor jouw instituut kan betekenen? Bekijk onze video en ontdek hoe we je kunnen helpen bij het optimaliseren van je processen en het verbeteren van de interactie met je cursisten. 

Klantcase Course Management bij Nonons | BEND CRM

In deze klantcase neemt Nadia van Nonons je mee in haar keuze voor de Course Management oplossing van BEND. Je ontdekt hoe deze oplossing Nonons helpt met het automatiseren van complexe en grote brokken cursusdata. Meer weten over de crm-oplossingen van BEND voor het onderwijs? Bekijk onze website!

Meer weten?


Heeft deze blog je aan het denken gezet? Dan ben je bij ons aan het goede adres om de mogelijkheden te verkennen. Neem contact op of lees nog even rustig verder hoe je als opleider je cursusbeheer kunt vereenvoudigen.