Van rijschool naar innovatief leerplatform

Nederveen opleidingen en trainingen

Sinds 1972 staat Nederveen bekend als toonaangevende opleider in de logistieke sector. Oorspronkelijk begonnen als rijschool, is het familiebedrijf uitgegroeid tot een veelzijdige opleidingspartner met focus op veiligheid en duurzame inzetbaarheid op de weg en werkvloer. De groei en veranderingen brachten Nederveen bij Bend voor een toekomstbestendig ERP- en CRM-systeem dat hun ambities en uitdagingen kon ondersteunen.

hero pattern

“Waar we ons vroeger vooral richtten op rijopleidingen en Code 95-trainingen voor particulieren en chauffeurs, richten we ons nu ook steeds meer op het ondersteunen van bedrijven met hun opleidingsmanagement”, vertelt Dirk Dreschler, CDO bij Nederveen en verantwoordelijk voor de innovatie en digitalisering. “Ook zagen we kansen om onze diensten te verbeteren en de operationele efficiëntie te vergroten door onze processen en systemen te automatiseren en digitaliseren. Deze ontwikkelingen maakten het noodzakelijk om na te denken over hoe we als bedrijf verder konden professionaliseren en met wie we dat het beste konden doen.”

Code 95: nieuwe kansen en uitdagingen

De invoering van Code-95 in 2008 bracht grote veranderingen in de logistieke sector. Chauffeurs moesten regelmatig nascholing volgen, wat extra administratieve lasten voor bedrijven betekende. Nederveen speelde in op deze verandering door voor chauffeurs, en ook voor magazijn- en kantoormedewerkers trainingen aan te bieden. Zowel klassikaal als via e-learning. Maar er is meer nodig om te komen tot gestructureerde en efficiënte trainingstrajecten voor de hele sector.

Wat hebben klanten écht nodig?

Om in te spelen op de veranderende marktbehoeften, ging Nederveen in gesprek met klanten en partners. “We wilden weten wie ze zijn, wat ze verwachten, en welke uitdagingen ze tegenkomen”, vertelt Dirk. Uit de gesprekken bleek dat managers behoefte hadden aan ondersteuning bij het plannen en beheren van trainingen. “Veel managers worstelden met vragen zoals: Welke medewerkers hebben hun verplichte Code 95-punten al behaald? Wanneer verlopen certificaten? En hoe passen deze opleidingsbehoeften binnen de interne planning?”

Ook gebruikten managers losse e-mails, lijstjes en Excel-bestanden, wat leidde tot inefficiënties en een gebrek aan overzicht. “Het is voor hen lastig om snel de juiste informatie te vinden en adequaat te reageren op opleidingsbehoeften”, legt Dirk uit. Om dit te verbeteren, ontwikkelde Nederveen een online serviceportaal voor werkgevers, medewerkers en leerlingen. Het portaal biedt inzicht en overzicht in opleidingsgegevens en vereiste een robuust ERP/CRM-systeem.

Nederveen - artikel 1.jpg

Opstellen van criteria en de zoektocht naar de juiste CRM-oplossing

Om de nieuwe dienstverlening mogelijk te maken, bracht Nederveen haar interne processen in kaart. “Het systeem moest niet alleen nu ondersteunen, maar ook klaar zijn voor groei”, legt Dirk uit. Nederveen stelde criteria op met de nadruk op klantbeheer, planning van rijopleidingen, automatisering van processen en data-analyse. Na een uitgebreide selectieprocedure koos Nederveen voor Microsoft Dynamics, vanwege de flexibiliteit en schaalbaarheid. “Het systeem past bij onze huidige behoeften en biedt ruimte om mee te groeien met onze ambities. Bovendien wilden we integraties kunnen maken met andere systemen”, vervolgt Dirk.

Bend als strategische partner

Na het kiezen van Microsoft Dynamics als platform, begon Nederveen met het zoeken naar de juiste implementatiepartner. “We hebben uitgebreid onderzoek gedaan en kwamen uit bij Bend”, vertelt Dirk. “Bend had ervaring in het inrichten van cursusmanagement en trainingsprocessen, wat essentieel voor ons was. Hoewel de logistieke sector nieuw terrein was voor Bend, werkten ze intensief met ons samen om de juiste aanpak te ontwikkelen. Met regelmatig testen en een Proof of Concept vonden we samen oplossingen, wat ons vertrouwen in de samenwerking versterkte. Bovendien begrepen ze de unieke dynamiek van opleiden en het managen van trainingen.”

Nederveen - hero.jpg

De oplossing: efficiëntie, automatisering en klantgerichte dienstverlening

Met de implementatie van Dynamics zijn zowel de interne processen als de informatievoorziening en klantbeleving verbeterd. “Onze producten zijn nu gekoppeld aan Dynamics, waardoor de beschikbaarheid van trainingen real-time zichtbaar is voor klanten. Ze kunnen zich nu eenvoudig online inschrijven en ontvangen direct een bevestiging”, zegt Dirk.

Het serviceportaal speelt een belangrijke rol doordat klanten hun gegevens kunnen beheren, inschrijvingen kunnen inzien en medewerkersbestanden up-to-date houden. “Ze krijgen inzicht in de voortgang van hun medewerkers, zien welke trainingen nog gevolgd moeten worden en ontvangen automatische herinneringen”, zegt Dirk.

Naast de verbeterde klantbeleving is de interne efficiëntie toegenomen. Met verschillende externe systemen hebben we koppelingen gemaakt of zijn we daar mee bezig. “De inschrijvingen en bevestigingen zijn nu volledig geautomatiseerd, wat ons enorm veel tijd bespaart”, zegt Dirk. Ook heeft Nederveen nu betere klant- en trainingsdata, waarmee ze proactief kunnen inspelen op klantbehoeften. “We optimaliseren onze dienstverlening en maken marketing- en verkoopprocessen efficiënter”, zegt Dirk.

Voordelen van een flexibel en schaalbaar systeem

Nederveen profiteert dagelijks van het nieuwe systeem. “Het grootste voordeel is dat we continu kunnen verbeteren”, zegt Dirk. “We analyseren problemen samen en passen onze processen aan, wat zorgt voor voortdurende vooruitgang. Dit stelt ons in staat om onze dienstverlening constant verder uit te breiden en te verbeteren.”

Basis voor de toekomst

Nederveen wil zich verder ontwikkelen als dé opleidingspartner voor logistieke bedrijven. “Met de huidige technologie willen we, samen met partners zoals Bend, doorgroeien naar een praktijkgericht leerplatform voor professionals. We blijven technologie inzetten om het leren en ontwikkelen van medewerkers verder te optimaliseren. Zo werken we continue aan onze missie om de veiligheid en duurzame inzetbaarheid - op de weg en op het werk - te vergroten”, besluit Dirk.
Bert Doedens
Directeur
bert@bendcrm.nl
050-82000213
Ook effectiever én efficiënter werken?
Neem contact op

Laat een bericht achter en ik neem contact met je op. Ik kom graag bij je langs om de organisatie beter te leren kennen.